Kanon sztuk o miłości


Edmond Rostand: CYRANO DE BERGERAC

Cyrano de Bergerac jest szlachcicem i doskonałym mówcą, który cierpi z powodu karykaturalnie dużego nosa. I on, i jego przyjaciel Christian, zakochują się w tej samej dziewczynie, Roksanie. Cyrano wspaniałomyślnie pomaga przyjacielowi, np. pisząc za niego listy miłosne, z czego wybranka nie zdaje sobie sprawy?

Bohaterska komedia neoromantyczna, napisana w roku 1897. Najbardziej znany utwór francuskiego pisarza i poety, Edmunda Rostanda. Sztuka, która od chwili powstania cieszy się powodzeniem i bywa do dziś grana w teatrach na całym świecie.

Éric-Emmanuel Schmitt: MAŁE ZBRODNIE MAŁŻEŃSKIE

Lisa i Gilles Sobiri to małżeństwo z piętnastoletnim stażem. Poznajemy ich, kiedy wracają do domu ze szpitala, gdzie Gilles spędził ostatnie kilka dni po wypadku. Lisa wprowadza go do domu, którego on, ze względu na amnezję, nie pamięta. Zdaje się też nie wierzyć, że jest jej mężem i początkowo zwraca się do niej per ?pani??

Dramat z 2003 roku autorstwa popularnego francuskiego pisarza (m.in. ?Oskar i pani Róża?, ?Dziecko Noego?, ?Kiedy byłem dziełem sztuki?). Przewrotna, zabawna i pełna zaskakujących zwrotów akcji opowieść o związku dwojga kochających się niegdyś ludzi. Co zostało między nimi po 15 latach małżeństwa?

Aleksander Fredro: MĄŻ I ŻONA

Bohaterami tej ?najwytworniejszej komedii? Aleksandra Fredry są: hrabia Wacław, jego żona Elwira, przyjaciel domu Alfred i rezolutna pokojówka Justysia. Stosunki, które łączą tę czwórkę, dalekie są od wzorowych i godnych naśladowania. Zalotna subretka Justysia, uosobienie sprytu i swoistego wyrachowania, postanawia rozstrzygnąć całą sytuację na swoja korzyść?

Komedia ?zdemaskowanej gry pozorów?, napisana w 1821 roku, do dziś uchodzi za jedną z najlepszych w dorobku autora ?Zemsty? i ?Ślubów panieńskich?.

Leonard Gershe: MOTYLE SĄ WOLNE

Historia niewidomego chłopaka, Dona, który w wynajętej kawalerce na Manhattanie po raz pierwszy próbuje samodzielnego życia, z dala od apodyktycznej matki. Kiedy poznaje swą ekscentryczną sąsiadkę o dość pogmatwanej przeszłości, kontestatorkę i początkującą aktorkę Jill, jego poukładany świat zostaje kompletnie zburzony?

Opowieść o dziwnej i trudnej miłości, pełna humoru, wzruszenia i niespodziewanych zwrotów akcji, mająca dostarczyć przede wszystkim rozrywki. Jej głównym atutem są świetnie napisane dialogi. Opowiedziana w konwencji komedii romantycznej, z lekkością i dowcipem, niesie z sobą również głębokie przesłanie, zwracając uwagę na istotne społeczne problemy ludzi borykających się z niepełnosprawnością.

Ernest Thompson: NAD ZŁOTYM STAWEM

Emerytowany profesor Norman Thayer i jego żona Ethel od pięćdziesięciu lat spędzają wakacje w swoim małym domku nad Złotym Stawem. Norman jest zgorzkniały, bez reszty skupiony na sobie samym. Usiłuje obłaskawić kpiną nieuchronnie zbliżającą się śmierć, demonstruje pozornie stoicką gotowość jej przyjęcia, choć w rzeczywistości czuje się przerażony i bezbronny. Ethel jest jego całkowitym przeciwieństwem, ma w sobie niezłomną cierpliwość przesyconą pogodą ducha, dostrzega i głęboko przeżywa urodę świata. Sedno i cel życia stanowi dla niej mąż, którego humory znosi bez skarg. Do Thayerów przyjeżdża z wizytą ich córka, Chelsea. Przywozi ze sobą nowego narzeczonego i jego nastoletniego syna. Spokój w małym domku zostaje zburzony?

Wzruszająca opowieść o pokonywaniu własnych słabości i godzeniu się ze starością, a także o trwającej, mimo upływu lat, miłości.

Karol Wojtyła: PRZED SKLEPEM JUBILERA

Losy dwóch rodzin reprezentowanych przez dwa pokolenia. Miejscem ich spotkań jest ciągle ten sam tytułowy sklep prowadzony przez tego samego Jubilera. Młodzi pytają o przyszłość, która przed nimi, a starsi patrzą w przeszłość i zastanawiają się, co w nich zostało z pierwszego zakochania, a co zagubili gdzieś po drodze?

Charakter i formę dzieła późniejszego Papieża wyjaśnia podtytuł: ?Medytacja o sakramencie małżeństwa przechodząca chwilami w dramat? (1960). To utwór podkreślający niezwykłą wagę sakramentu małżeństwa w życiu każdego chrześcijanina.

William Szekspir: ROMEO I JULIA

Dzieje tragicznej miłości dwojga młodych ludzi z Werony, którzy są przedstawicielami dwóch zwaśnionych rodzin. Julia Capuletti i Romeo Montecchi od pierwszego wejrzenia wiedzą, że są sobie przeznaczeni. Ale rodowa nienawiść oraz zapalczywość niektórych członków rodzin doprowadzają do tragedii, której konsekwencje są nieodwracalne?

Sztuka, napisana pod koniec XVI wieku (wtedy też rozgrywa się akcja dramatu), do dziś uchodzi za najwspanialszą historię miłosną, jaką kiedykolwiek opowiedziano, a tytułowi bohaterowie, Romeo i Julia, stali się wzorcami romantycznych kochanków.

Willy Russell: SHIRLEY VALENTINE

Czterdziestoletnia Shirley Valentine kiedyś miała marzenie ? chciała zostać stewardessą. Ale obowiązki żony, matki i gospodyni domowej uniemożliwiły ten zamiar. Teraz od lat wiedzie życie kury domowej i od czasu do czasu snuje wspomnienia, przygotowując obiad i popijając wino. Nie ma jednak dość odwagi, by cokolwiek zmienić. Ale pewnego dnia decyduje się na szaleństwo i postanawia wszystko zacząć od nowa…

Monodram ? wyzwanie dla aktorki, która potrafi przekazać widowni przesłanie, że każdy z nas na coś czeka i za kimś lub za czymś tęskni. Tylko nie zawsze chcemy się do tego przyznać?

Tennessee Williams: SZKLANA MENAŻERIA

Przejmujące studium trzech postaci: opuszczonej przez męża Amandy ? groteskowej damy z amerykańskiego południa żyjącej wspomnieniami o lepszych czasach, jej kalekiej córki Laury uciekającej do świata swoich szklanych figurek oraz syna Toma, który znudzony pracą w fabryce marzy o byciu poetą.

Akcja sztuki, napisanej w 1945 roku, rozgrywa się w St. Louis podczas Wielkiego Kryzysu i opowiada o utraconych marzeniach i rozpadzie rodziny. To historia ludzi wrażliwych i wątłych, nie potrafiących radzić sobie z rzeczywistością Kolekcja szklanych figurek Laury, istoty o niezwykłej szlachetności, jest metaforą kruchych i złamanych dusz, które żywią się wspomnieniami?

Antoni Czechow: TRZY SIOSTRY

Rosja, koniec XIX wieku. Trzy siostry marzą o wyrwaniu się z prowincji i zamieszkaniu w Moskwie. Najstarsza, Olga, 28-letnia panna, jest nauczycielką w szkole. Masza to 25-letnia mężatka, która w wieku 18 lat wyszła za nauczyciela z tej samej szkoły, Fiodora Kułagina. Jej mąż jest od niej dużo starszy, początkowo bohaterka była oczarowana jego inteligencją, lecz po 7 latach małżeństwa uważa go za nudziarza, który wcale nie jest tak mądry, za jakiego uważała go dawniej. Najmłodsza, 20-letnia Irina, obchodzi właśnie swoje imieniny. Jest marzycielką i pragnie powrócić do Moskwy, ponieważ uważa, że tylko tam spotka prawdziwą miłość?

Sztuka, napisana w 1901, obrazuje szarą rzeczywistość i wnikliwie analizuje naturę ludzką. Wszyscy bohaterowie dramatu chcą żyć, kochać i cieszyć się każdą chwilą. Mają swoje marzenia i plany, których niestety nie mogą zrealizować?

Podobny charakter mają również inne sztuki Antoniego Czechowa, np. ?Wujaszek Wania? czy ?Wiśniowy sad?.

Stefan Żeromski: UCIEKŁA MI PRZEPIÓRECZKA

Polska tuż po odzyskaniu niepodległości. Historia społecznika, organizatora kursów dla nauczycieli, docenta Przełęckiego, który pokochał z wzajemnością zamężną, wiejską nauczycielkę, Dorotę Smugoniową. Jednocześnie jego program społecznikowski zależy od wsparcia ze strony zakochanej w nim księżniczki Sieniawianki, która nie szczędzi darów na rzecz kursu. Dla dobra sprawy i ukochanej kobiety Przełęcki poświęca swe szczęście i dobre imię?

Ostatni utwór sceniczny Stefana Żeromskiego (1924), w którym pisarz zawarł swe ulubione wątki ideowe i fabularne: entuzjazm dla pracy społeczno-oświatowej, motyw magnackiej ofiarności na cele społeczne, rezygnację z własnego szczęścia w imię wartości nadrzędnych.

Gabriela Zapolska: ŻABUSIA

Helena Bartnicka, tytułowa bohaterka dramatu Gabrieli Zapolskiej (1897), to szanowana i powszechnie poważana żona i matka, która, na pierwszy rzut oka, wzbudza zachwyt zarówno swoją urodą, jak i licznymi cechami charakteru. Ale ta na pozór wzorowa żona, publicznie potępiająca akt zdrady małżeńskiej, sama, bez najmniejszych skrupułów ?przyprawia rogi? mężowi. Swoje postępowanie maskuje przy pomocy podnoszących jej autorytet historyjek o nauczaniu w kościele, czy o odbywanych w samotności spacerach, zaś męża utrzymuje w przeświadczeniu, iż nigdy, absolutnie nigdy nie byłaby zdolna do zdrady. Podwójne życie ?Żabusi? wychodzi na jaw, gdy okazuje się, że jej kochanek, Julian, jest narzeczonym siostry Jana Bartnickiego, męża Heleny…

Do dziś ze względu na aktualność tematów i atrakcyjne rozwiązania sceniczne, sztuki Zapolskiej (zwłaszcza ?Moralność pani Dulskiej?) cieszą się popularnością i grane są na deskach wielu teatrów.

Projekt współfinansowany z budżetu Miasta Tarnowa
Zakochani w Tarnowie
Stowarzyszenie KANON

ul. Zbylitowska 5,
33-101 Tarnów